مصاحبه با دکتر تقی زاده

با سلام خانم دکتر تقی‌زاده، لطفاً مختصری درباره انتشارات اریش بفرمایید!

به‌نام خداوند جان و خرد، با درود و سپاس از دعوت شما؛ بنده پروانه انتشارات اریش را در پاییز 93، دریافت کردم و از آن زمان با همکارانم، کم‌وبیش مشغول فعالیت‌هایی تخصصی در حوزه علوم انسانی هستیم. اریش را از فرهنگ لغت فارسی برگزیدم که واژه‌ای فارسی و به‌ معنی هوشیار و فرزانه است. خوشبختانه ازآنجا که با گروهی از نخبگان و اهالی دانشگاه فعالیت‌ها را آغاز کردیم، طرح‌های قابلی برای اجرا داریم که امیدوارم بسترش فراهم شود.

فعالیت‌های انتشارات اریش بیشتر در چه زمینه‌هایی است؟

نخستین فعالیت‌های انتشارات اریش پیش از چاپ کتاب، برگزاری کارگاه‌های علمی بوده است. در طول یک سال گذشته چندین کارگاه با همکاری اساتید فعال در این زمینه و مؤسسات فرهنگی، در دروس تفکر نقادانه، مغالطه‌شناسی و منطق برگزار کرده‌ایم.

با توجه به تحصیلات خود شما که ادبیات فارسی است، رویکرد شما به فعالیت انتشارات، بیشتر ادبی است؟ 

کم‌وبیش بله، انتشارات اریش عمده تمرکز خود را بر انتشار کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف ادبیات و فلسفه و البته هنر خواهد گذاشت، اما در بادی امر انتشارات کتاب‌هایی در حیطه روانشناسی و تاریخ نیز در دستور کار خود قرار داده است.

در زمینه ادبیات نیز، خوب صدالبته که پهنای گلیم گسترده است و در حوزه‌های مختلف ادبیات ایران و جهان و کلاسیک و معاصر، چه آفرینش آثار و چه پژوهش‌های ادبی و نقد و نظر کار خواهیم کرد. دغدغه اصلی و رویکرد من برای ورود به این حوزه با توجه به گرایش و مطالعات فردی خودم، نقد ادبیات و هنر است و بر این باورم که در این‌باره هنوز راه بسیاری هست که باید پیموده شود.

هدف انتشارات اریش چیست؟

هدف انتشارات اریش، برداشتن گامی هرچند کوچک، به سهم خود در ایجاد انگیزه کتابخوانی در نسل جوان و جلب نظر مخاطب، ارتقای وضعیت فرهنگی و همچنین پاسخ به نیازهای فرهنگی جامعه در حوزه کتاب،‌ در چارچوب فعالیت‌های تخصصی انتشارات، چه در حیطه نشر کتاب و چه در زمینه برگزاری کارگاه و دوره است. هنوز خیلی از موضوعات وجود دارد که روی آن کار نشده و بخش‌هایی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ ما شایان تأمل و توجه بیشتری است؛ ضمن این‌که باید بکوشیم در قالب‌های تازه‌تری محصولات فرهنگی خود را عرضه کنیم.

به‌هر روی گام نهادن در این وادی، تنها و تنها عشق به این عرصه را می‌طلبد. متأسفانه با توجه به نرخ پایین تیراژ کتاب در ایران، گسترش کاربرد کتاب در قالب‌های الکترونیک، شناور بودن وضعیت کتابخوانی در جامعه و عوامل متعدد دیگر، در ایران نشر و چاپ، نه به‌عنوان صنعت، بلکه به عنوان خدمات شناخته می‌شود و این بخش مهم از بدنه فرهنگ، عنایت و نیز حمایت‌های مادی و معنوی دولتمردان را بیش ازین می‌طلبد.

در حال حاضر چه کتابی در دست انتشار دارید؟

چندین کتاب هست که در مراحل مختلف چاپ به سر می‌برند. در حال حاضر هم نخستین کتاب انتشارات اریش با نام «باد جایی خسته خواهد شد» از جناب آقای دکتر حمید احمدی چاپ شده است که به‌زودی وارد بازار کتاب خواهد شد. این مجموعه شامل 42 شعر مینیمال به همراه تصویرنگاریست که با دقت نظر گزینش شده‌اند و امیدوارم که رضایت مخاطبان را جلب کند.

به‌هر حال چون انتشارات اریش نوبنیاد است، از شنیدن نقد و نظر و رهنمودهای دوستان خوشحال خواهیم ‌شد و دست علاقمندان به همکاری را به گرمی می‌فشاریم. کتاب‌های دیگری نیز که شامل آثار ادبی نسل جوان، نقد و نظر و ترجمه‌اند، در برنامه انتشارات قرار دارد که به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهند شد. ضمن این‌که انتشارات فعالیت‌‌های خود را در رابطه با برگزاری دوره و کارگاه با همکاری مؤسسات مربوط ادامه خواهد داد.

مخاطبان چطور می توانند با انتشارات اریش در ارتباط باشند؟

از طریق شماره تلفن دفتر، پست الکترونیک، سایت و صفحات اجتماعی انتشارات، علاقمندان می‌توانند با ما در تماس باشند.

66903813- 021

arishpublication@gmail.com

arishpub@info.ir

تماس با ما

  و سخن آخر؟

به‌عنوان کسی که تازه گام در این وادی نهاده سرشار از شوق و امید هستم و امیدوارم که روزهای خوبی برسد که حال کتاب و نشر خوب باشد.

سپاس از همکاری شما.

من نیز از شما بابت فرصتی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.